2020 부산국제광고제 22일 온라인 개최...'Re:AD, 광고를 새롭게 하라'

배종태 기자 | 기사입력 2020/10/20 [11:00]

2020 부산국제광고제 22일 온라인 개최...'Re:AD, 광고를 새롭게 하라'

배종태 기자 | 입력 : 2020/10/20 [11:00]

▲ 2020 부산국제광고제 포스터 © 배종태 기자


-2020년 테마 Re:AD, 광고를 새롭게 하라

-출품-심사-시상-전시, 온라인 무료 공개로 일반인 참여 확대

-집에서 쉽게 만나는 콘퍼런스, #홈퍼런스 

-온라인 공모전부터 인턴십 지원, 잡 멘토링까지 인재육성

 

'Re:AD, 광고를 새롭게 하라'를 주제로 하는 2020 부산국제광고제가 오는 22일부터 온라인을 통해 개최된다.

 

올해 행사는 코로나19 확산 방지를 위해 지난 7월 온라인 출품 접수와 9월 수상작 발표에 이어, 10월 시상식 및 콘퍼런스, 전시 등의 프로그램들이 부산국제광고제 홈페이지를 통해 비대면으로 공개된다. 
 

부산광고제의 올해 테마는 일방적으로 메시지를 전달하는 광고보다는 사람들이 스스로 찾아보고 공유하게 만드는 콘텐츠가 앞으로 광고가 나아갈 방향이라는 의미의‘Re:AD’로 정했다.

 

집행위 관계자는 "광고에 대한 새로운 시각을 전달할 예정"이라며 "광고를 다시 생각하고, 재정의하고, 새롭게 디자인할 수 있도록 다양한 프로그램을 온라인으로 진행한다"고 밝혔다.

 

매년 8월 부산에 집결되던 세계 광고인의 축제가 올해는 코로나19 팬데믹으로 인해 온라인으로 그 장소를 변경했다. 그동안 본선 심사와 시상식의 경우 전문 광고인 중심으로 공개되었으나, 금년에는 전 과정이 온라인화 되어 일반인들도 시상식을 관람하고 수상작을 만날 수 있게 됐다.

 

특히 올해 부산광고제는 전례 없는 위기 상황 속에서도 기존의 온라인 출품이라는 강점을 살려, 전 세계에서 2만28편이 출품되었다. 이 중 1,651편이 본선에 올랐으며, 지난 9월 일반인 부문 40편과 광고인 부문 625편을 포함해 총 665편의 수상작을 발표했다.

 

각 부문 최우수 광고에 수여하는 ‘올해의 그랑프리’에는 총 2편의 광고 작품이 이름을 올렸다. 먼저 공익광고(PSA) 부문에는 한국의 서비스플랜 코리아가 출품한 닷 인코퍼레이션(Dot Inc.)의 ‘닷 트랜스레이트’가 수상했다. 제품서비스(P&S) 부문은 아랍에미리트의 임팩트 BBDO가 출품한 안나하르(An-Nahar) 신문의 ‘더 뉴 내셔널 앤썸 에디션’이 받았다.

 

이 외의 다른 수상작은 오는 10월 22일 온라인에서 공개되는 시상식 쇼케이스에서 확인할 수 있다. 아울러 올해는 온라인 전시관을 운영한다, 부문별 그랑프리 이상 수상작을 부산국제광고제 홈페이지에 마련되는 3D 전시관에서 감상할 수 있다.

 

또, 코로나19 팬데믹에 대응하여 특별히 신설된 피봇(Pivot) 카테고리의 수상작 29편을 모은 피봇 특별전도 3D전시장에서 만날 수 있다. 그 외 모든 수상작 및 출품작은 부산국제광고제 공식 홈페이지에서 언제든지 찾아볼 수 있다.

 

올해 콘퍼런스는 다양한 분야의 글로벌 리더들이 총 18개의 강연을 통해 누구나 쉽게 온라인에서 포스트 코로나 시대의 광고 산업의 미래에 대해 논하고, 광고 트렌드와 인사이트를 폭넓은 시각으로 조망할 수 있도록 무료로 공개된다.

 

22일 김낙회 한국광고총연합회 회장의 강연을 시작으로 새로운 발견을 뜻하는 디스커버리 강연이 이어 진다. 구글의 아트디렉터 '이지혜 디자이너'는 '코로나 위기 속에서의 브랜드 애정 구축 방법'에 대해 강연한다.

 

중국광고협회의 장국화 회장은 ‘펜데믹 이후의 시대: 도전에서 기회 찾기’라는 제목으로 중국의 코로나 이후 광고계 청사진을 발표한다. 호주 마케팅회사인 더원센트리(The One Centre)의 존 포드(John Ford) 대표는 코로나 기간 동안 가시적인 활동으로 세계를 구한 여러 브랜드 사례를 소개한다.


전환을 주제로 진행되는 23일 강연에는 광고 효과는 예산이 아닌 스토리로 결정된다는 히라 모히불라(Hira Mohibullah, 비비디오 파키스탄 ECD)가 강연을 한다.

 

그는 올해 미국의 광고컨설팅업체인 ‘애드 에이지(Ad Age)’가 뽑은 40세 이하 혁신적인 크리에이티브 리더 40인으로 선정된 바 있다. 이번 강연에서는 ‘저예산은 새로운 길을 갈 수 있는 시작점’이라는 내용으로 광고에 대한 독창적인 시각을 공유할 예정이다.

 

이 외에도 5G 기반의 창덕궁 증강현실 가이드앱 ‘창덕 ARirang’을 제작한 넥서스 스튜디오의 루크 리치(Luke Ritchie)는 증강현실을 이용한 공간 확대에 대해, 중국의 유명 MC 화샤오(Hua Shao, 華少)는 최근 중국 전자상거래에 대한 트렌드와 경험에 대해 소통하는 시간을 마련했다.

 

일반인을 위한 특별 세션도 마련되어 있다. 인기 유튜버 ‘도티’가 ‘슬기로운 광고 생활, 광고도 콘텐츠다’의 내용으로 라이브 강연을 진행하며 질의응답에 함께 참가할 수 있다.

 

또한, 콘퍼런스를 들으면 추첨을 통해 시청 개수에 따라 아이패드 등 다양한 경품을 제공하는 ‘#홈퍼런스 이벤트’에 자동 응모된다. 모든 콘퍼런스는 한국어와 영어로 진행되며, 자막 서비스를 제공한다.

 

매년 전 세계 대학생들을 대상으로 한 ‘영스타즈 광고 경진대회'와 실제 광고회사에 재직 중인 주니어 광고인 대상의 ‘뉴스타즈 광고 경진대회'는 온택트 광고 공모전으로 진행된다.

 

올해 영스타즈는 18개국 76개 대학에서 495명이, 뉴스타즈는 26개국 84개사에서 378명이 작품을 출품하여 오프라인으로 개최한 2019년 대비 참가자 기준 영스타즈는 201%, 뉴스타즈는 481% 증가했다.

 

오는 22일부터는 중.고등학생을 대상으로 한 온라인 광고 경진대회인 ‘청소년 크리에이티브 공모전’이 접수를 시작한다. 또한 23일 퍼블리시스 뉴욕(Publicis NY)의 '하성권'은 데이터로 직장의 미래를 알아보고, 새로운 방향을 논하는 잡 멘토링을 라이브로 진행하여 해외 취업에 대한 희망 메시지를 전한다.

 

그동안 취업과의 실질적인 연결고리가 되어준 인턴십 프로그램도 있다. 일반인 부문 및 영스타즈 부문 수상자에게 광고회사 인턴십의 기회를 제공해온 광고제는 올해도 국내 유명 광고회사(△오리콤, △오버맨, △이노레드, △제일기획, △HS애드, △TBWA코리아 등)와 중국 디지털 마케팅 회사인 △BLUE FOCUS DIGITAL 등에 인턴십을 연결할 예정이다.

 

최환진 집행위원장은 “이번 23일 예정된 기획 세션에서 비대면이 새로운 생활 방식이 된 변화의 물결을 조망하고자 한다”며 “2021년 부산국제광고제 주제인 ‘시프트(Shift)’의 의미를 통해 포스트 코로나 시대의 광고 패러다임 전환에 대해 고찰할 것”이라고 전했다.

 

[아래는 구글번역기 번역 영문기사]

2020 Busan International Advertising Festival held online on the 22nd...'Re:AD, renew advertising'

-2020 theme Re:AD, refresh advertisement

-Expand public participation through exhibition.examination.award.exhibition and online free disclosure 

-Conference at home, #Home Conference

-Talent development from online contests to internship support and job mentoring

 

The 2020 Busan International Advertising Festival with the theme of'Re:AD, Renew Advertising' will be held online from the 22nd.

 

In order to prevent the spread of Corona 19, this year's event will be unveiled face-to-face through the Busan International Advertising Festival's website, following online submissions in July and the announcement of the winners in September.
 

This year's theme for the Busan Advertising Festival was set to “Re:AD,” meaning that content that encourages people to browse and share on their own rather than unilaterally conveying a message is the direction in which the advertisement will proceed.

 

An official from the executive committee said, "We are going to deliver a new perspective on advertising," and "we will conduct various programs online so that we can rethink, redefine, and redesign advertising."

 

The festival of global advertisers, which was gathered in Busan every August, changed its place online this year due to the Corona 19 pandemic. In the meantime, the final screening and awards ceremonies have been open to professional advertisements, but this year, the entire process has been online, allowing the general public to watch the awards ceremony and meet the winners.
 
In particular, this year's Busan Advertising Festival took advantage of the strength of existing online exhibits despite unprecedented crises, and 20,028 films were submitted from all over the world. Among them, 1,651 films made the finals, and in September, a total of 665 award-winning films were announced, including 40 for the general public and 625 for the advertiser.

 

A total of two commercial works were listed in the “Grand Prix of the Year” awarded to the best advertisement in each category. First, in the public service advertisement (PSA) category, the “Dot Transrate” of Dot Inc., which was exhibited by Korea's Service Plan Korea, was honored with the award. The Product Service (P&S) category was awarded by the'The New National Anthem Edition' of the An-Nahar newspaper exhibited by Impact BBDO of the United Arab Emirates.

 

Other winners can be found in the awards showcase to be released online on October 22nd. In addition, the online exhibition hall will be operated this year, and you can enjoy the grand prize winners of each category at the 3D exhibition hall provided on the Busan International Advertising Festival website.

 

In addition, in response to the Corona 19 pandemic, you can meet at the Special Pivot Exhibition at the 3D Exhibition Center, which has collected 29 award-winning films in the Pivot category, which was specially established. All other winners and entries can be found at any time on the official website of the Busan International Advertising Festival.
 
This year's conference will be open to free so that anyone can easily discuss the future of the post-corona era advertising industry online through a total of 18 lectures by global leaders in various fields, and to view advertising trends and insights from a broad perspective.

 

On the 22nd, starting with a lecture by Kim Nak-hoe, chairman of the Korea Advertising Association, a discovery lecture, which means a new discovery, will continue. Designer Lee Ji-hye, art director at Google, gives a lecture on how to build brand affection in the coronavirus crisis.

 

Chairman of the China Advertising Association, Jang Kook-hwa, presents a blueprint for China's post-corona advertising industry under the title of “Post-Pendemic Era: Finding Opportunities in Challenge. John Ford, CEO of Australian marketing firm The One Centre, introduces several examples of brands that saved the world through visible activity during the coronavirus.


Hira Mohibullah (non-video Pakistan ECD) will give a lecture in the lecture on the 23rd, which is on the subject of transition, that the effect of advertising is determined by the story, not the budget.

 

He was selected as 40 innovative creative leaders under the age of 40 selected by “Ad Age,” an American advertising consulting company this year. In this lecture, we are going to share an original perspective on advertising with the content of “low budget is a starting point for a new path”.

 

In addition, Luke Ritchie of Nexus Studio, who produced the 5G-based augmented reality guide app ``Changdeok ARirang,'' in Changdeokgung Palace, talked about space expansion using augmented reality, and China's famous MC Hua Shao We prepared a time to communicate the recent trends and experiences of e-commerce in China.

 

There are also special sessions for the general public. Popular YouTuber'Dotty' can participate in Q&A by giving a live lecture on the content of'Sleek advertising life, advertising is also content'.

 

In addition, when you listen to the conference, you will be automatically applied for the “#Home Conference Event,” which provides various prizes such as iPad according to the number of views through lottery. All conferences are held in Korean and English, and subtitles are provided.

 

Every year, the “Young Stars Ad Contest” for college students around the world and the “New Stars Ad Contest” for junior advertisements currently employed by advertising companies are held as On-Tact advertisement competitions.

 

This year, Young Stars has 495 people from 76 universities in 18 countries, and New Stars has 378 submissions from 84 companies in 26 countries, showing an increase of 201% for Young Stars and 481% for New Stars compared to 2019 held offline.

 

From the 22nd, the “Youth Creative Contest,” an online advertising contest targeting middle and high school students, will be accepted. In addition, on the 23rd,'Ha Seong-kwon' of Publicis NY delivers a message of hope for overseas employment by conducting live job mentoring to find out the future of the workplace with data and discuss new directions.

 

There is also an internship program that has been a real link to employment. The advertising festival, which has provided the opportunity for internships in advertising companies to the general public and Young Stars award winners, will also be held this year with famous domestic advertising companies (△Oricom, △Overman, △Innored, △Cheil Worldwide, △HS Ad, △TBWA Korea, etc.) We plan to connect internships to digital marketing company △BLUE FOCUS DIGITAL.


Executive Chairman Choi Hwan-jin said, “In the planning session scheduled for the 23rd, we want to see the wave of change, where non-face-to-face has become a new way of life.” "We will consider the shift of the advertising paradigm of the company."
 
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