부산시, 인공지능기반 실시간 게임 분석기술 개발 추진...훈련시나리오 등 제공

배종태 기자 | 기사입력 2021/06/14 [12:25]

부산시, 인공지능기반 실시간 게임 분석기술 개발 추진...훈련시나리오 등 제공

배종태 기자 | 입력 : 2021/06/14 [12:25]

▲ 인공지능 기반 e스포츠 서비스 플랫폼 개념도 /부산시 © 배종태 기자

 

[브레이크뉴스=배종태 기자] 부산시는 인공지능(AI) 기반 실시간 게임 분석기술 개발을 추진한다.

 

시는 문화체육관광부의 ‘2021 문화기술연구개발 지원사업 공모’에 최종 선정돼 3년간 국비 33억 원을 지원받고, ▲부산정보산업진흥원 ▲한국전자통신연구원(주관연구책임자 이상광) ▲라우드커뮤니케이션즈(연구책임자 박창현) ▲연세대(연구책임자 이병주)가 공동으로 ‘e스포츠 서비스를 위한 인공지능 기반 실시간 게임 분석기술’을 개발한다고 밝혔다.

 

인공지능 기반 실시간 게임 분석기술은 실시간 게임 상황 인식을 통해 게임 내 주요 플레이 이벤트를 분석해 하이라이트를 자동으로 생성하고, 게이머 프로필을 기록해 플레이전략과 훈련시나리오를 제공하는 지능형 이스포츠 서비스다. 

 

브레나를 새로운 기술.제품.서비스의 성능 및 효과를 시험할 수 있는 테스트베드(test bed)로 삼아 올해부터 본격적인 기술 개발에 들어가며, 상용화 목표는 2023년까지다.

 

이 기술의 상용화로 기존 통계기반의 단순한 데이터 취합에 그치지 않고, 인공지능 기술을 활용한 게임 내 다양한 지표를 예측하는 차별화된 콘텐츠를 제공하게 된다.

 

이는 이스포츠를 즐기는 대중에게 새로운 경험을 제공한다. 또, 프로 및 아마추어 구단에는 캐릭터의 동선 데이터, 선수의 행동 데이터 등을 분석해 프로필을 기록한다. 이에 따라, 대응하는 최적화 전략과 훈련시나리오를 제공함으로써, 실전 연습과 역량 강화, 전술 분석 등에 힘을 보탤 것으로 보인다.

  

부산시 관계자는 "향후 브레나에서 개최될 다양한 이스포츠대회 및 행사에 인공지능 기반 실시간 게임 분석기술을 접목해 부산 지역은 물론 국내외 이스포츠 시장에 새로운 발전 방향을 제시할 계획"이라고 밝혔다.

 

한편, 부산시와 부산정보산업진흥원은 2020년에도 문화체육관광부 공모사업으로 ‘실감형 e스포츠 중계를 위한 AR 스트리밍 5G 서비스 기술개발사업’에 3년간 국비 25억 원을 지원받아, ▲전자부품연구원 ▲라우드커뮤니케이션즈와 함께 기술 개발을 추진하고 있다.

 

아울러 ‘부산이스포츠리그 T.E.N’ 21시즌, ‘이스포츠 클럽대항전’, ‘전국 직장인 이스포츠대회’ 등 다양한 행사와 함께 지역 아마추어 이스포츠선수단 ‘GC부산’ 지원, 이스포츠 전문인력 양성프로그램 등도 함께 추진하고 있다.

 

아래는 위의 글을 구글번역이 번역한 영문의 <전문>이다. [Below is an English <Full text> translated by Google Translate.] 

The city of Busan is promoting the development of artificial intelligence (AI)-based real-time game analysis technology.

 

The city was finally selected for the '2021 Cultural Technology R&D Support Project Competition' by the Ministry of Culture, Sports and Tourism and received 3.3 billion won from the government for three years, ▲ Busan Information Industry Promotion Agency ▲ Korea Electronics and Telecommunications Research Institute (supervised research director Lee Sang-kwang) ▲ Loud Communications (Research Director Park Chang-hyun) ▲Yonsei University (Research Director Lee Byung-joo) announced that they would jointly develop 'AI-based real-time game analysis technology for e-sports services'.

 

AI-based real-time game analysis technology is an intelligent e-sports service that analyzes major play events in the game through real-time game situation recognition, automatically creates highlights, and records gamer profiles to provide play strategies and training scenarios.

 

Using Brenna as a test bed to test the performance and effectiveness of new technologies, products, and services, the technology development will begin in earnest from this year, and the commercialization goal is until 2023.

 

With the commercialization of this technology, it will provide differentiated content that predicts various indices in the game using artificial intelligence technology rather than simply collecting data based on existing statistics.

 

This provides a new experience for the public who enjoys esports, and records profiles by analyzing character movement data and player behavior data for professional and amateur teams. Accordingly, by providing a corresponding optimization strategy and training scenario, it is expected to add power to actual practice, capacity building, and tactic analysis.

 

A Busan city official said, "We plan to present a new development direction for the e-sports market at home and abroad as well as in the Busan region by applying artificial intelligence-based real-time game analysis technology to various e-sports competitions and events to be held in Brenna in the future."

 

Meanwhile, in 2020, Busan City and the Busan Information Industry Promotion Agency received a government fund of KRW 2.5 billion for 3 years for the 'AR streaming 5G service technology development project for realistic e-sports relay' as a public contest project by the Ministry of Culture, Sports and Tourism ▲Electronic Components Research Institute ▲ We are promoting technology development with Loud Communications.

 

In addition, various events such as the 'Busan e-Sports League TEN' 21 season, 'E-Sports Club Competition', and 'National E-Sports Competition', support for 'GC Busan', a local amateur e-sports team, and e-sports specialist training programs, etc. is being promoted

 

 

 

 

 

 

 

 

 

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