[BIFF]제 26회 부산국제영화제 개막작 '행복의 나라로' 기자 시사회

배종태 기자 | 기사입력 2021/10/06 [22:49]

[BIFF]제 26회 부산국제영화제 개막작 '행복의 나라로' 기자 시사회

배종태 기자 | 입력 : 2021/10/06 [22:49]

 (왼쪽부터)허문영 집행위원장, 임상수 감독, 배우 이엘.박해일.최민식.조한철.임성재가 개막작 '행복의 나라로'에 대한 주제와 캐릭터 등을 소개하고 소감을 밝히는 기자회견을 하고 있다..     ©배종태 기자

 

[브레이크뉴스=배종태 기자] 2년만에 일상 회복으로 돌아온 제26회 부산국제영화제 개막작 '행복의 나라로'의 기자 시사회가 5일 오후 영화의전당 중극장에서 열렸다.

 

이날 기자시사회에는 모더레이터로 허문영 집행위원장과 임상수 감독, 배우 최민식.박해일.이엘.조한철.임성재가 참석한 가운데, 사회적 거리두기 방역지침이 엄수됨에도 예상을 넘는 취재진들이 몰려 영화제 개막에 대한 기대와 열기가 뜨거웠다. 

 

시사회는 기자들의 질의와 응답으로 이어가며 개막작 '행복의 나라로'에 대한 주제와 캐릭터 등을 소개하고, 배우들의 소감을 들었다.

 

임상수 감독은 영화의 소재인 돈과 죽음에 대해 "나이가 들면서 죽음에 대해서 좀 더 구체적으로 마주하고 생각하게 되는 기회가 더 많아지는 것 같다"면서 "그런 요소들이 전작들과 연관이 되기는 하지만, 어느 정도 전작들하고는 확연히 다른 종류이다"라고 설명했다. 

 

▲ 감독 임상수가 영화 '행복의 나라'로의 소재와 주제 등에 대해 설명하고 있다.  © 배종태 기자

▲ 배우 박해일.최민식이 기자들의 질의를 듣고 있다. © 배종태 기자

 

이어 "어느 것이 더 낫다. 그렇게 얘기할 수 있는 건 아니다"라며 "작품을 준비하면서 최민식 씨 랑도 그런 얘기를 했는데. 제가 나이를 들어가면서 부모님이나, 아주 가까운 사람의 죽음도 감당해야 되고, 사실 죽음이라는 것은 대단히 자연스러운 것이기도 하지만, 또한 그 당사자가 옆에 있는 사람에게는 매우 끔찍한 얘기이다"라고 말했다.

 

임 감독은 "저도 이 죽음을 구체적으로 생각하기 시작한 나이가 됐고, 그런 점에서 죽음에 대해서 좀 다루었던 것 같다"면서 "돈에 관해서는 어떤 종류의 영화를 찍든 영화 속 인물들은. 돈을 가지고 실험을 해야 관객들도 그런 것에서 재미를 느끼고, 또 와닿을 수 있는 소재였던 것 같다"라고 밝혔다.

 

그러면서 "그런데 이제 이번 영화에서는 돈의 행방을 놓고 열심히 뛰지만 결국 돈은 누가 차지했는지는 잘 모르겠는 상황이 됐다"라고 말했다.

 

▲ 배우 최민식이 소감을 밝히고 있다.  © 배종태 기자

▲배우 박해일이 기자의 질의에 응답하며 출연 소감을 밝히고 있다.  (왼쪽부터) 배우 이엘.박해일.최민식  © 배종태 기자

 

배우 박해일은 촬영중 인상 깊었던 것에 대해 "노동이라는 장르가 저한테는 참 낯설지만 언젠가는 기회가 있으면 꼭 해보고 싶은 장르였다"라며 "또 최민식 선배님과 같이 함께하는 현장이라면 되게 행복할 거라고 기대를 하고 있었다"고 말했다.

 

이어 "촬영 들어가기 전에 감독님과 최 선배님이 숙소로 하나 정해놓고, 하나님을 가지고 치열하게 얘기를 했던 기억이 있다"며 "그때 이미 작품의 원형과 캐릭터에 대한 부분들을 다 구축을 하게 된 상황에서 영화는 빠른 기차처럼 출발을 했던 것 같다"라고 말했다.

 

그는 "현장에서는 정말 제일 먼저 공정차 분장으로 30분을 찍어와서. 저 또한 거기에 맞춰서 제 시간보다 항상 빨리 올려고 노력했다"면서 "그게 촬영의 시작이었던 것 같고 촬영은 정신 없이, 선배님의 호흡 하나하나라도 최대한 리액션을 하고 싶었다라는 그런 마음과 이런 기회가 언제 올까라는 마음으로 마지막까지 촬영이 됐던 것 같아, 너무 행복했다"고 밝혔다.

 

▲ 배우 최민식. 감독 임상수, 배우 박해일이 포즈를 취하며 기념촬영하고 있다.  © 배종태 기자

▲왼쪽부터 배우 조한철.이엘.임성재  © 배종태 기자

 

또 "큰 돈을 좀 만져봤으면 하는, 원래 생각했던 그런 목표를 얻었는지는 잘 모르겠지만, 극중 죄수 203번(최민식 분)과 좌충우돌 하면서 바다까지 온 게 왠지 마음이 따뜻하고 기분이 좋았다"면서 "사실은 우리가 인생을 살면서 목표를 아무리 세워도 목표는 별로 달성되지 않는 것 같다. 그러느라고 이기고 쓸어지고 하는 와중에 만나는 사람들로부터 따뜻함을 느낄 수 있는 건, 어쩌면 그게 사는 게 아닌가 하는 생각을 한다"라고 했다.

 

박해일은 자신이 연기한 캐릭터(남식)에 대해 "최민식 선배가 연기한 203번(최민식 분 수감번호) 이라는 캐릭터를 좋아하게 되면서 우연히 얻게 되는 선물 같은 인생의 아주 중요한 그런 소재들은, 저도 영화가 끝나면 어떻게 됐을까?"라며 "점점점(''')이다. 그것이 전해주고 싶은 저의 태도이기도 하고요. 그렇지만, 남식이 처한 환경과 과거를 포함한 현재 매우 힘들지만, 꿋꿋하게 버티는 정말 사랑스럽고, 꼭 껴안아주고 싶은 캐릭터"라고 설명했다`


그러면서 "촬영이 끝나면 작품이 머리에 남아, 남식이 과연 큰 돈을 좀 만져봤으면 한다"면서 "그가 원래 생각했던 그런 목표를 얻었는지는 잘 모르겠지만. 203번과 좌충우돌 하면서 2주밖에 남지 않은 시한부 인생을 마치려는 바다에 온 게, 왠지 마음이 따뜻하고 기분이 좋았다"라고 말했다.

 

이어 "사실은 우리가 인생을 살면서 목표를 아무리 세워도 목표는 별로 달성되지 않는 것 같고, 이런 와중에서 만나는 사람들에게 따뜻함을 느낄 수 있는 건, 어쩌면 그게 사는 게 아닌가 하는 생각을 했다"라고  말했다.

 

▲ 배우 최민식  © 배종태 기자

▲ 배우 박해일     ©배종태 기자

▲ 배우 이엘  © 배종태 기자

 

배우 최민식은 영화에서 뇌종양 판정을 받고 2주간의 시한부 인생인 203번 죄수로 연기했다. 203번은 우연곡절 끝에 딸을 만나고, 마지막으로 파도소릴 들으며 바다가에서 죽음을 맞이한다.

 

최민식은 박해일과 카메라 밖에서 영화 속에서 처럼 감정을 쌓아가는 과정에 대해 "특별히 노력을 하는 건 없다"면서도 "(영화에서) 그 인연이 다른 작품 속에서 굉장히 오래 전부터 작품을 해왔던 그런 느낌을 받았다. 낯설지 않았고 둘 사이에는 숙명이란게 많이 쌓였던 것 같았다. 처음에는 좀 제정신을 얘기하다가, 이후 부터는 떨어질 수 없는 관계로 이어가는 등 너무 익숙했고, 신기 했었다. 결과는 여러분들께서 어떻게 보실지 모르겠지만, 작업을 하는 과정은 아주 즐거웠다"고 말했다.

 

덧붙여 그는 "(박해일이) 이렇게 오토바이를 잘 타는지 몰랐다"면서 "저도 좀 겁도 나고 했는데, 거의 오토바이 스턴트맨 수준으로 잘 타서, 안전하고 아주 재미있게 잘 찍었던 기억이 난다"라고 박해일을 추켜세웠다.

 

배우 이엘은 "제가 이 영화를 선택하게 된 것은 (영화)분량이나, 또 캐릭터를 떠나서, 윤여정 선생님과 지금 여기 계신 배우 조한철 등 이 모든 배우들과, 감독님을 한 자리에서 만날 수 있는 작품을 또 언제 해보겠나 싶었다"라며 "이 작품에 참여할 수 있게 됐던 순간부터 계속 다, 너무 뵙고 싶었고, 한 번쯤은 들어서 만나뵙고 싶었기 때문에 언젠간 한 번은 꼭 해보고 싶었다"라고 말했다.

 

이어 "제작자나 남자 배우들하고 일하고 싶고 좋은 경험이 될 테니까, 고맙다는 말씀을 드리고, 많이 나왔다고는 할 수 없지만, 나올 때마다 저는 대단히 즐겁게 촬영했고, 여러 가지 어려운 점이 있었음에도 불구하고, 까탈스럽거나 그런 스타일이 전혀 아니다"라고 밝혔다.

 

▲ 영화 '행복의 나라로'  한장면 /BIFF © 배종태 기자


[작품 소개] '행복의 나라로' Korea | 2021 | 101min | DCP | color

- 임상수 IM Sang-soo (감독)

- 최민식 CHOI Min-shik (배우)

- 박해일 PARK Hae-il  (배우)

- 조한철 CHO Han-cheul (배우)

- 임성재 IM Seong-jae (배우)

- 이엘 LEE El (배우)

 

오랜 기간 복역해 온 죄수 번호 203(최민식)은 이제 나이 들어 늙었다. 그가 바라는 바는 어서 빨리 출소하여 세상으로 나가는 것이다. 그런데 갑자기 몸에 이상이 있음을 느낀다. 뇌종양이며 시한부 인생 3개월이 남았다는 청천벽력 같은 말을 들은 그의 탈옥은 그렇게 시작된다. 203은 탈주 과정 중 예기치 않은 동행인을 만나게 되는데, 희귀 난치병을 앓고 있지만 값비싼 약값을 치르지 못해 병원마다 돌아다니며 필요한 약을 훔쳐 생을 연명하고 있는 남자 남식(박해일)이다.

 

그들은 우연히 윤여사(윤여정)의 거액의 검은 돈을 훔쳐 달아나게 되고, 윤여사는 하수인들에게 지시하여 203과 남식을 뒤쫓게 한다. 임상수 감독의 <행복의 나라로>는 완성 전부터 많은 이들의 관심과 주목을 받아 왔다. 마침내 부산국제영화제를 통해 첫선을 보이게 될 이 영화는 유쾌하면서도 서정적인 로드무비다. 여기에는 감동에 이르는 다양한 길들이 놓여있다.

 

이를테면 임상수 감독의 생생하고도 활기찬 연출력, 최민식과 박해일이라는 두 배우의 빛나는 명연, <돈의 맛>의 백금옥으로 돌아온 것만 같은 윤여정 배우를 비롯하여 조한철, 임성재, 이엘 등 조연 배우들의 재치 있는 연기, 인물과 점차 하나가 되어 가는 풍경과 그 촬영, 그리고 한대수와 장기하가 부르는 행복의 노래. 로드무비는 단순히 장르가 아니라 삶의 방식에 관한 질문이다. 이 따뜻한 로드무비는 우리들의 삶에 관하여 소중한 질문을 던진다.

 

임상수 감독은 익숙한 갈림길 앞에서 아랑곳하지 않고 가보지 못한 길을 성큼 걷는다. 임상수는 어떤 장르나 익숙한 소재를 끌고 들어와도 타고난 리듬을 잃지 않고 자신의 색으로 덧칠할 줄 아는 창작자다. 신작 <행복의 나라로>는 따뜻하고 유쾌한, 전형적인 로드무비다. 동시에 특유의 냉소적이면서도 인간적인 시선으로 삶에 대한 질문을 던지는, 임상수의 영화다.

 

아래는 위의 글을 구글번역이 번역한 영문의 <전문>이다. [Below is an English <Full text> translated by Google Translator.]

▲ (From left) Executive Chairman Huh Moon-young, Director Im Sang-soo, and actors EL, Park Hae-il, Choi Min-sik, Jo Han-cheol, and Lim Seong-jae introduce themes and characters for the opening film 'To the Land of Happiness' and express their feelings. © By Bae Jong-tae

 

[Break News = Reporter Bae Jong-tae] On the afternoon of the 5th, the press preview of the opening film 'To the Land of Happiness', the opening film of the 26th Busan International Film Festival, which returned to daily life after two years, was held at the Central Theater of the Busan Cinema Center.

 

At the press preview that day, executive chairman Huh Moon-young, director Im Sang-soo, and actors Choi Min-sik, Park Hae-il, EL, Jo Han-cheol, and Lim Seong-jae were present as moderators. It was hot.

 

The meeting continued with reporters' questions and answers, introducing the theme and characters of the opening film 'To the Land of Happiness', and listening to the actors' feelings.

 

Regarding money and death, the film's subject matter, director Im Sang-soo said, "As I get older, I seem to have more opportunities to face and think about death more concretely. It is quite different from the previous works,” he explained.

 

He continued, "Which one is better. It's not something I can say that way." He said, "While preparing the work, I also talked to Choi Min-sik. "It's very natural, but it's also very terrifying to the person next to him."

 

Director Lim said, "I'm at an age when I started thinking about death in detail, and I think I've dealt with death a bit in that regard. I think it was a material that the audience could have fun and touch with it,” he said.

 

“But now, in this movie, I work hard over the whereabouts of money, but in the end I am not sure who took the money,” he said.

 

Actor Park Hae-il said, "The genre of labor is very unfamiliar to me, but it was a genre I wanted to try someday if I had the chance." .

 

He continued, "Before filming began, the director and senior Choi decided on a dormitory, and I remember having a fierce conversation with God. I think it started like a fast train,” he said.

 

He said, "At the scene, the first thing I did was filmed for 30 minutes with a fair car makeup. I also tried to upload it sooner than my time accordingly," he said. “I was so happy that I felt like I was filming until the end with the feeling that I wanted to react as much as possible with Rado and when this opportunity would come.”

 

He also said, "I'm not sure if I got the goal I originally thought I would like to see a little bit of money. It felt good and warm to come to the sea while having trouble with Prisoner No. 203 (Choi Min-sik) in the play." "Actually, we “No matter how much I set goals in my life, I don’t think my goals are achieved. I win and get wiped out because of that, and I think that maybe it’s living that I can feel the warmth from the people I meet in the meantime.”

 

About the character (Nam-sik) he played, Park Hae-il said, "Choi Min-sik. I like the character #203 (Choi Min-sik's prisoner number), played by my senior, and I get such a very important material in life, such as a gift. Is it okay?" he said, "It's getting more and more ('''). That's my attitude I want to convey. However, it is very difficult now, including the environment and the past, but it is a really lovely character who endures." explained that

 

He continued, "After filming is over, the work will remain in my head, so I want Namsak to touch a lot of money." "I don't know if he got the goal he originally thought of. Coming to the sea to finish, somehow warmed my heart and felt good." He continued, "Actually, no matter how much we set goals in life, our goals don't seem to be achieved very much. I thought, maybe that's not living," he said of his feelings.

 

Actor Choi Min-sik was diagnosed with a brain tumor in the movie and played Prisoner No. 203, a life of two weeks. Number 203 meets his daughter after a twist and turns and dies at the seaside while listening to the sound of the waves.

 

Choi Min-sik and Park Hae-il, talking about the process of accumulating emotions outside the camera like in a movie, said, "There is no special effort." It was not unfamiliar and it seemed that a lot of fate had accumulated between the two of them. At first, we talked a bit sanely, but from then on, it was so familiar and strange that we continued to have an inseparable relationship. It was fun," he said.

 

He added, "I didn't know (Park Hae-il) could ride a motorcycle like this. I was a bit scared, but I remember riding it well, almost at the level of a motorcycle stuntman, so it was safe and very fun to shoot."

 

Acteress Lee El said, "I chose this movie because of the amount of (movie) and the character. "I wanted to try it," he said. "From the moment I was able to participate in this work, I've been wanting to meet you so much. I wanted to try it at least once because I wanted to meet you after hearing about it at least once."

 

She continued, “I want to work with producers and male actors and it will be a good experience, so I want to say thank you and It can't be said that it came out a lot, but every time it came out, I had a lot of fun filming it, and despite many difficulties, it's not picky or anything like that at all."

 

[Introduction of work] 'To the land of happiness' Korea | 2021 | 101min | DCP | color

- Im Sang-soo (Director)

- CHOI Min-shik (actor)

- PARK Hae-il (actor)

- CHO Han-cheul (actor)

- IM Seong-jae (actor)

- LEE El (actor)

 

Prisoner No. 203 (Choi Min-sik), who had been serving a long time in prison, is now old and old. What he wants is to get out of prison as soon as possible and go out into the world. But he suddenly senses that something is wrong with his body. He is told that he has a brain tumor and has three months left to live, so his escape from prison begins.

 

During the escape process, 203 meets an unexpected companion, Nam-sik (Park Hae-il), a man suffering from a rare incurable disease, but living by stealing necessary medicines from hospitals because he cannot pay for expensive drugs. They accidentally steal a large sum of black money from Mrs. Yoon (Yun Yeo-jeong) and run away, and Mrs. Yun instructs her minions to pursue 203 and her husband. Director Im Sang-soo's <To the Country of Happiness> has been receiving attention and attention from many people even before its completion.

 

This film, which will finally make its debut at the Busan International Film Festival, is a delightful yet lyrical road movie. There are many different paths to inspiration. For example, director Im Sang-soo's vivid and lively directing power, the brilliant performances of two actors, Choi Min-sik and Park Hae-il, Yoon Yeo-jeong, who seems to have returned to Platinum-ok in <Taste of Money>, as well as Jo Han-cheol, Im Seong-jae, Lee El, etc. A landscape that gradually becomes one, its filming, and a song of happiness sung by Han Dae-soo and Jang Ki-ha.

 

Road movie is not just a genre, but a question about a way of life. This warm road movie raises precious questions about our lives. In front of a familiar fork in the road, director Im Sang-soo walks a path he has never been before without heeding it. Im Sang-soo is a creator who knows how to paint with his own color without losing his innate rhythm no matter what genre or familiar material he brings in. The new <To the Land of Happiness> is a warm and pleasant, typical road movie. At the same time, it is a film by Im Sang-soo that asks questions about life with a unique cynical and human perspective.

 

 

 

 

 

  • 도배방지 이미지

광고
광고
광고