제 26회 BIFF 폐막..."팬데믹 상황, 대면 행사로 성공적인 개최"

"좌석 점유율 80% 기록, 코로나-19에 억눌린 영화에 대한 갈증 해소...기자회견 지연.영사사고는 운영면의 아쉬움"

배종태 기자 | 기사입력 2021/10/15 [22:36]

제 26회 BIFF 폐막..."팬데믹 상황, 대면 행사로 성공적인 개최"

"좌석 점유율 80% 기록, 코로나-19에 억눌린 영화에 대한 갈증 해소...기자회견 지연.영사사고는 운영면의 아쉬움"

배종태 기자 | 입력 : 2021/10/15 [22:36]

 

▲ 사진은 제 26회 BIFF 개막식 © 배종태 기자

 

[브레이크뉴스=배종태 기자] 제26회 부산국제영화제는 관객수 7만 6천여명을 기록하며, 15일 오후 '폐막작 '매염방' 상영을 끝으로 열흘 간의 일정을 마무리 했다.

 

폐막무대는 이날 오후 6시 해운대 영화의전당 야외극장에서, 배우 이준혁, 이주영 사회로 뉴 커런츠 등 각 부문의 수상자에게 시상하며 진행됐다.

 

폐막식에 앞서 이용관 BIFF 이사장, 허문영 집행위원장, 오석근 아시아콘텐츠&필림마켓 공동운영위원장, 뉴 커런츠 심사위원들이 참석해 온라인 결산 기자회견을 열고 "부산국제영화제 개막식은 팬데믹 상황에서 대면으로 치뤄지며, 1,200명의 일반관객이 참여한 우리나라 최초의 국제행사였다"고 강조했다.

 

이번 영화제는 대면 행사로서 성공적인 개최였지만, 공식적으로  2회의 영사사고와 2회의 기자회견 지연 등 영화제의 운영면에서는 아쉬운 점이 있었다. 전체 좌석의 50%만 사용했지만 좌석 점유율 80%를 기록하며 코로나-19 때문에 억눌린 영화에 대한 갈증을 해소하는 계기가 되었다는 평가다.

 

야외극장에서 상영한 오픈시네마도 8일 가운데 5일간 매진을 기록했고, 전체 상영회차 가운데 절반 이상이 매진을 기록했으며, 야외무대 행사에도 연일 관객들로 가득찼다

.

이용관 이사장은 "올해 순항하는 영화제를 끝으로 내년에 더 모양새 있고, 보람 있는 체계적인 영화제를 열도록 하겠다"며 "감사를 드려야 될 분이 한둘이 아니라서, 엄청난 시간을 할해해야 할 정도로 많은 도움을 받았다"라고 감사의 말을 전했다.

 

▲올해의 배우상 심사위원인 배우 엄정화가 15일 오후 BIFF 폐막행사 레드카펫에 입장하고 있다 © 배종태 기자

 

올해의 배우상 심사위원인 배우 조진웅이 15일 오후 BIFF 폐막행사 레드카펫에 입장하고 있다  © 배종태 기자

 

이어 "마켓도 올해 온라인과 오프라인을 겸했지만, 예상보다 많은 성과를 얻어서 내년에 새로운 설계를 할 수 있는 자신감을 또 얻게 됐다"고 밝혔다. 하지만, 영화제 자원봉사자 처우에 대해 이용관 이사장은 "이전과 달라진 점이 있는지, 개선했다라고 자랑할 만한 사안은 없다"면서 "예산상의 문제도 있었지만, 일정한 식비 정도 외에는 지급을 못하고 있다. 내년에는 이 문제에 좀 더 집중하도록 하겠다"고 다짐했다.

 

허문영 집행위원장은 "올해 영화제는 일정 규모 이상의 국제행사로서는 사실상 처음 치러진 행사"라며 "자랑할 만한 일이 될 수도 있지만, 그만큼 저희한테는 굉장히 불안하고 부담스럽고 힘든 준비 과정과 진행 과정이 동반 될 수 밖에 없었다"라고 토로했다.

 

이어 "결과적으로 나름대로 준비한 방역 지침을 충실히 따랐다"면서 "또, 영화제에 참여한 한 분이 사후에 확진자 판정을 받았지만, 결과적으로 관계자 모두 다 음성으로 확인 되었기 때문에 방역지침을 충실히 따른 결과가 어느 정도 성과를 거둔 게 아닌가라고 생각한다"고 말했다. 

 

연에기획사 소속 매니저 1명이 영화제 참석 뒤 확진 판정 받은 것과 관련해서는, 이날(15일) 오전 10시 기준 방역 당국의 접촉자 조치가 완결된 상황이며 추가 확진자는 없었다.

.

좌석점유율 80%에 대해 허 위원장은 "좌석수 80% 점유는 관객들에게는  굉장히 힘든 수치"라며 "웬만한 영화들이 다 매진이 됐다는 뜻인데, 내년에는 이 수치를 조금 낮추는 한이 있더라도, 관객들이 영화를 좀 더 많이 볼수 있는 기회를 마련해야 할 것으로 생각한다"고 밝혔다.  

 

▲ 부산국제영화제 결산 기자회견 (왼쪽부터 허문영 집행의원장, 이용관 BIFF이사장,  오석근 아시아콘텐츠&필름마켓 공동운영위원장)  /BIFF © 배종태 기자

 

영사 사고 및 기자회견 지연 등의 지적에 대해 허 위원장은 "팬데믹이었지만, 과제를 남긴 영화제"라며 "공식적으로  2회의 영사사고와 2회의 기자회견 지연 등 운영면에서 무조건 송구스럽다. 좀 더 관객 서비스의 질을 높이고 발 빠르게 대처할 수 있는 체계를 강화하여 관객과 참석자들의 기대와 호응에 보답하는 영화제가 되도록 최선을 다 하겠다"라고 말했다.

 

덧붙여 "이 두 가지 문제에 대해서는 그냥 비판을 받는 건 당연하다"하면서도 "전반적으로 저희들이 준비하고, 마련한 프로그램들은 일정한 수준 이상의 성과는 거뒀다라고 내부적으로 정리는 하고 있다"고 밝혔다.

 

실제로, 기자회견 지연은 지난 9일 '레오스 카락스' 감독이 '아네트' GV(관객과의 대화)와 기자회견에 참석할 예정이었으나, 그의 부산 방문 일정은 8일 갑자기 취소.변경됐다. 영화제 측은 이와 관련해 상세한 해명을 하지 않고 있다가, 차 후 코로나19로 인해 현지 항공 운항 상황이 좋지 않아 문제가 생겼다고 밝혔다.

 

레오스 카락스 감독의 일정은 10일과 12일 재개됐지만, 당초 이 행사 참여를 위해 부산을 찾아 예매한 관객들에게는 결과적으로 피해를 끼쳤다. 또, '푸른 호수'의 한국계 미국인 감독 저스틴 전 감독의 온라인 기자간담회도 지난 10일, 행사 15분 전 돌연 취소를 통보한 황당한 상황이 벌어졌다. 

 

영사사고는 지난 9일 영화의전당 하늘연극장에서 영화 '수베니어: 파트Ⅰ(조안나 호그 감독)'은 화면이 나오지 않아 상영이 20여분이나 지연됐다. 또한, 11일 소향씨어터에서 상영된 '프렌치 디스패치(웨스 앤더슨 감독)'는 코로나19 전자문진표를 작성해야만 관객 입장이 가능했다.

 

▲ 커런츠 상 심사위원들이 각 부문 수상작과 수상자를 발표하고 있다(우측부터 박경근 감독, 크리스티나 노르트' 베를린국제영화제 포럼위원장, 허문영 BIFF 집행위원장, 김해리 감독) /BIFF © 배종태 기자

 

하지만, 이같은 내용이 사전에 안내되지 않아, 관객들은 문진표를 작성하느라고 입장이 늦어지는 등 상영 시간이 10분 넘게 지연됐다. 또, 이날 소향씨어터에서는 영화 '라스트 나이트 인 소호'의 자막이 나오지 않았다. 영화는 상영 2분 만에 중단됐다가, 50여분 후 재개 되는 등 관객들은 불편을 겪었다.

 

경쟁 부문인 뉴 커런츠상은 중국 왕얼저우 감독의 '안녕, 내 고향'과 김세인 감독의 '같은 속옷을 입는 두 여자'가 받았다. 올해의 남자 배우상은 '그 겨울, 나는'의 권다함과 여자 배우상은 '같은 속옷을 입는 두 여자'의 임지호가 차지했다. 특히, '같은 속옷을 입는 두 여자'는 KB 뉴커런츠 관객상. 아시아영화진흥기구상, 왓챠상, 뉴 커런츠 상 등 5관왕의 영예를 차지했다.

 

지석상은 인도의 '레리피스트(아파르나 센 감독)과 필리핀/일본의 '젠산 펀치'(브리얀테 멘도자 감독)이 각각 받았다. 비프메세나상은 '206 : 사라지지 않는'(허철영 감독, 한국/태국)과 '자화상 : 47KM마을의 동화'(장멩치 감독/중국)가 수상했다.

 

신작 OTT 드라마 시리즈를 극장에서 상영하는 '온 스크린' 섹션은 '지옥', 마이네임', '포비든' 3편 모두 전회차 매진을 기록하며 성공적인 안착을 보여줬다.

 

▲ 배우 조진웅이 액터스 하우스에 참석 영화와 자신의 연기에 대해 이야기 하고 있다. © 배종태 기자

 

▲ 배우 한예리가 액터스 하우스에 참석해 관객들에게 인사를 하고 있다. © 배종태 기자

 

배우 이제훈.전종서.한예리.조진웅.변요한.엄정화 등 6명의 배우가 영화와 자신의 연기에 이야기를 나누는 '액터스 하우스는 관객들의 큰 호응을 얻었다.

'

지난해 한명의 해외게스트도 초청하지 못한 것과 달리 올해는 2년 만에 해외게스트들이 부산을 방문했다. 하마구치류스케감독과 레오스카락스감독을 비롯하여 총 69명의 해외게스트들은 상영 후 관객과의 대화인GV,스페셜토크 마스클래스 기자회견,인터뷰 등 다양한 방법을 통해서 관객들과 만났다.

부산 해운대와 남포동을 중심으로 개최해 온 영화제를 그외 지역으로 확장한 프로그램인 동네방네비프는 총 14개 장소에서 15편의 영화를 35회에 걸쳐 상영했다. 3,771명의 관람객들은 극장이 아닌 문화 명소에서 영화를 보는 색다른 경험에 호평을 내놓았다.

 

커뮤니티비프는 관객참여의 깊이와 영역이 더욱 확장됐다. 관객이 직접 프로그래머가 되는 리퀘스트 시네마의 레퍼토리는 박찬욱 감독을 비롯한 아시아영화 프랜차이즈로부터 '안녕,미누'등의 독립영화 화제작까지 망라했다

.

온.오프라인으로 동시 개최된 아시아콘텐츠&필름마켓은 역대 최고의 비즈니스 미팅 수를 기록 했다. 아시아프로젝트마켓과 E-IP마켓은 총 1,300회가 넘는 역대 최고의 미팅 건수를 기록했다.

 

▲ 영화‘지옥’의 배우 유아인, 김현주, 박정민, 원진아, 김도윤, 양익준, 연상호 감독이 영화의 전당 야외무대 에서 오픈토크를 진행하고 있다.  © 배종태 기자

 

온.오프라인으로 동시에 열린 아시아콘텐츠&필름마켓은 마켓 배지 총 55 개국, 853개사, 1,479명이 참여했다. 이는 지난해 보다 마켓 배지의 약 67%, 참가 기관 및 업체는 약 40% 증가했다. 또 200개의 온라인 부스를 통해 319편의 마켓스크리닝, 112편의 영화제 선정작 작품을 관람했다. 

 

아래는 위의 글을 구글번역이 번역한 영문의 <전문>이다. [Below is an English <Full text> translated by Google Translator.] 

The 26th Busan International Film Festival was attended by 76,000 spectators, and the 10-day schedule ended with the screening of the closing film 'Maeyeombang' on the afternoon of the 15th.

 

The closing stage was hosted by actors Jun-hyeok Lee and Joo-young Lee, and at 6 pm on the same day, awards ceremony was held for the winners of each category, including New Currents, at the outdoor stage of the Busan Cinema Center, Haeundae.

 

Prior to the closing ceremony, BIFF Chairman Lee Yong-kwan, Executive Chairman Huh Moon-young, Asian Film Market Chairman Oh Seok-geun, and New Currents judges attended an online closing press conference in the morning of the same day and held an online closing press conference and emphasized. "The opening ceremony of the Busan International Film Festival will be held face-to-face in a pandemonium, and 1,200 general audiences attended. It was the first international event in Korea to participate in,”

 

▲ 사진은 부산영화의 전당 비프빌리지 전경   © 배종태 기자

▲ 사진은 부산 영화의 전당 비프빌리지 앞 영화 포스터가 설치되어 있는 모습. © 배종태 기자

 

Although this festival was successfully held as a face-to-face event, there were regrets in terms of the operation of the film festival, such as two projection accidents and delay of two press conferences officially. Although only 50% of the seats were used, it recorded 80% seat occupancy, and it is evaluated that it served as an opportunity to quench the thirst for movies suppressed due to COVID-19.

 

Open cinema screened at outdoor theaters also sold out for 5 out of 8 days, more than half of all screenings were sold out, and outdoor stage events were filled with spectators every day.

.

Chairman Lee Yong-kwan said, "After the cruising film festival this year, we will open a more rewarding and rewarding systematic film festival next year. said.

 

“The market was both online and offline this year, but we got more results than expected, so we got the confidence to do a new design next year,” he said. However, regarding the treatment of volunteers at the festival, Chairman Lee Yong-gwan said, "There is no difference from before or there is nothing to brag about that it has been improved." I'll try to focus a little more."

 

Executive Chairman Huh Moon-young said, "This year's film festival is actually the first event held for an international event larger than a certain size." 

 

He continued, "As a result, I faithfully followed the quarantine guidelines that I prepared for myself." "Also, one person who participated in the film festival was later confirmed as a confirmed patient, but as a result, all of the people involved were confirmed negative, so the results of faithfully following the quarantine guidelines did not produce any results. “I don’t think it was achieved,” 

 

As of 10 am on the same day, as of 10 a.m. on the same day, as of 10 a.m. on the same day, as of 10 a.m. on the same day, as of 10 a.m. on the same day, there were no additional confirmed cases.

.

▲ 사진은 부산 북구 동네방내 비프의 모습  © 배종태 기자

 

▲ 수영구의 바다위 동네방내 비프   © 배종태 기자

 

Regarding the 80% seat occupancy rate, Chairman Huh said, "It is a very difficult figure for the audience to occupy 80% of the seats. I think we need to provide an opportunity to see more of them.”

 

Regarding the criticism of the consular accident and delay of the press conference, Chairman Huh said, "It was a successful event as a face-to-face event, but the film festival left a task. We will do our best to become a film festival that repays the expectations and responses of the audience and attendees by further improving the quality of audience service and strengthening the system to respond quickly.” He added, "It's natural to be criticized for these two issues,"

 

Due to the consular accident and delay of the press conference, she was scheduled to attend the press conference with 'Anette' GV (conversation with the audience) on the 9th, but Leos Karax's Busan schedule was suddenly canceled or changed on the 8th.

 

The film festival did not give a detailed explanation on this, but later said that the problem arose due to the poor situation of local flights due to Corona 19. On the 10th and 12th, director Leos Karax's schedule was resumed, but the result was a pressure on the audience who made a reservation in Busan.

 

In addition, the online press conference of former Korean-American director Justin of 'Blue Lake' was canceled 15 minutes before the event on the 10th.

 

On the 9th, the movie 'Souvenir: Part I (Director Joanna Hogg)' was delayed by about 20 minutes because the screen did not come out at the Haneul Theater of the  SoHyang Cinema Center on the 9th.

 

▲ 폐막작 '매염방'의 한장면/BIFF     ©배종태 기자

 

▲ 폐막작 '매염방'의 렁록만 Longman LEUNG (감독)과 매염방 역을 연기한 배우 왕단니(Louise WONG )가 온라인 기자회견을 하고 있다./BIFF  © 배종태 기자

 

In addition, 'The French Dispatch (directed by Wes Anderson)', which was screened at Sohyang Theater on the 11th, was only allowed to enter the audience by filling out the Corona 19 electronic questionnaire.

 

However, the screening time was delayed by more than 10 minutes because this content was not informed in advance. Also, The subtitles for the movie 'Last Night in Soho' did not appear at Sohyang Theater at same day. The screening was stopped after 2 minutes and resumed after 50 minutes.  The other hand, the audience experienced discomfort. 

 

The New Currents Award, a competition category, was awarded to Chinese director Wang Erzhou's "Hello, My Hometown" and Kim Se-in's "Two Women in the Same Underwear". Da-ham Kwon for 'That Winter, I' and Ji-ho Lim for 'Two Women Wearing the Same Underwear' won the Male Actor of the Year award.

 

In particular, 'Two Women Wearing the Same Underwear' won the KB New Currents Audience Award. It won five awards, including the Asian Film Promotion Organization Award, the Watcha Award, and the New Currents Award.

 

Ji Seok Award was awarded to India's "Reripist" (directed by Aparna Sen) and Philippine/Japan's "Jensan Punch" (directed by Bryante Mendoza), respectively. Bifi Mecenat Awards were awarded to '206: Never Disappear' (Director Cheol-Young Heo, Korea/Thailand) and 'Self-Portrait: Donghwa from 47KM Village (Director Meng-Chi Chang/China)'.

 

The 'On Screen' section, which screens the new OTT drama series at the theater, showed a successful settling in all three episodes of 'Hell', 'My Name', and 'Forbidden', recording sold out all episodes.

 

Actors House, where six actors, including actors Jee-hoon Jeon, Jong-seo Jeon, Ye-ri Han, Jin-woong Cho, Yo-han Byun, and Jeong-hwa Uhm, talk about the movie and their acting, received a great response from the audience.

'

Unlike last year that no foreign guest was invited, this year, foreign guests visited Busan for the first time in two years. A total of 69 overseas guests, including director Ryusuke Hamaguchi and director Leoscarax, met with the audience through various methods such as a conversation with the audience after the screening, such as a GV, a special talk mas class press conference, and an interview.

.

Neighborhood Bang Nebeef, a program that expanded the film festival held mainly in Haeundae and Nampo-dong, Busan to other regions, screened 15 films 35 times in a total of 14 venues. 3,771 spectators praised the unique experience of watching a movie at a cultural attraction rather than a theater.

  

▲ 제26회 부산국제영화제 개막무대 전경  © 배종태 기자

 

Community Biff has expanded the depth and scope of audience participation. The repertoire of Request Cinema, in which the audience becomes a programmer, covers Asian film franchises including director Park Chan-wook, to independent films such as 'Hello, Minu'.

.

The Asian Contents & Film Market, held both online and offline, recorded the highest number of business meetings ever, which was held both online and offline, participated in a total of 55 countries, 853 companies, and 1,479 people. and Asia Project Market and E-IP Market recorded the highest number of meetings ever, with a total of over 1,300.  

 

This is an increase of about 67% of market badges and about 40% of participating organizations and companies compared to last year. In addition, through 200 online booths, 319 market screenings and 112 film festival selections were viewed.

 

  • 도배방지 이미지

광고
광고
광고